Boekhouding op orde met deze tips
Kan jouw boekhouding wel wat meer overzicht gebruiken? Lees dan snel verder voor onze tips. Met simpele aanpassingen kan je bij de boekhouding al grote verschillen realiseren. Door gebruik te maken van software, een vaste planning op te stellen en structuur aan te brengen, krijg je je boekhouding op orde.
1: Maak gebruik van speciale software
Als je boekhoudsoftware voor het MKB gebruikt, kun je je boekhouding op een makkelijke manier een stuk eenvoudiger en efficiënter maken. Het werken met software biedt vele voordelen. Allereerst voorkom je fouten door automatische berekeningen en correcties. Daarnaast kun je in een kortere tijd met de software meer werk verzetten en heb je altijd een actueel overzicht van de huidige stand van zaken.
Door het boekhouden voor een deel te automatiseren heb je meer tijd over voor andere werkzaamheden binnen de onderneming. Het wordt simpelweg minder arbeidsintensief. Zo hoef je het niet uit te besteden, maar heb je alsnog meer tijd over. Wel zo handig.
2: Alle binnenkomende kosten direct verwerken
Heb je zaken uitbesteed en ontvang je de rekening? Verwerk ze dan direct in jouw administratie. Heb je bijvoorbeeld veel geld uitgegeven aan de buitenkant van jouw bedrijfspand om deze aantrekkelijker te maken dan is dat een goede investering in je bedrijf, maar zorg er wel voor dat al deze kosten op de juiste manier worden verwerkt. Dit zijn werkzaamheden die je uit kunt besteden aan een bedrijf als MartiniReclamemakers dat in Groningen is gevestigd.
2: Werk met eigen deadlines en een vaste planning
Wat je daarnaast kunt doen om boekhouding op orde te krijgen, is te werken met duidelijke planning. Administratieve werkzaamheden zoals het boekhouden, zijn taken die elke periode terugkomen. Van te voren kun je vaak al goed bepalen hoeveel tijd je eraan kwijt bent en wanneer de deadline is. Daar pas je vervolgens je eigen planning op aan.
Reserveer in je agenda de nodige ruimte om boekhoud technische taken uit te voeren. Zo ben je op tijd met zaken als het uitbetalen van salarissen, het indienen van inkomstenbelasting of het opstellen van de jaarrekening. Een strakke planning is in die zin het halve werk. Ook voorkom je zo dat er te laat wordt betaald, waardoor er extra kosten in rekening gebracht kunnen worden.
3: Breng structuur aan
Ten derde is het voor het scheppen van orde belangrijk om structuur aan te brengen. Zorg ervoor dat je zowel online als offline een systeem hebt waarmee je alle belangrijke informatie kan ordenen. Denk aan aparte mappen in je mailbox of het sorteren van post op vaste plekken. Zo schep je overzicht en maak je de boekhouding een stuk overzichtelijker.